Deli in natisni

color #000000
color #000000

24.6.2019

Brezglutenska prehrana

Tudi če ne uživamo glutena, lahko jemo zelo raznovrstno hrano.
Preobčutljivost na gluten ne pomeni, da se moramo odpovedati vsemu, kar je okusno. Pšenico in rž lahko nadomestimo s polento, prosom, kvinojo itd. Kateri so primerni nadomestki in kako jih pripravimo, pa vam razkrijemo v nadaljevanju.
 


 

Koruzni zdrob (polenta) 

Polento vsi poznamo iz kuhinj svojih babic. Gre za kašo iz koruznega zdroba, ki ima rahlo sladek okus.

Priprava

Če želimo polento pripraviti na tradicionalni način, potrebujemo nekaj časa in moči. Najprej koruzni zdrob počasi umešamo v vrelo vodo. Potem moramo nastalo kašo neprestano mešati, da se ta ne zažge. Z mešanjem vztrajamo vsaj eno uro, da je polenta gladka. Hitreje bo kuhana, če uporabimo instant koruzni zdrob. Pri uporabi instant poletne moramo biti pazljivi, saj lahko vsebuje sledi glutena. Na embalaži moramo zato vedno natančno pogledati sestavo in morebitna opozorila. 

Kako še izboljšati okus? 

Ko je polenta kuhana, jo lahko prelijemo s hladnim mlekom, stopljenim maslom ali jo posujemo s sladkorjem. Lahko jo uporabimo tudi kot prilogo k mesnim, ribjim in zelenjavnim jedem.

Proso  

Proso se v zadnjem času ponovno pogosteje uporablja. Poleg tega da ne vsebuje glutena, je proso bogato z minerali in elementi v sledeh, kot so železo, silicij in magnezij. 

Ideje za kuhanje 

Proso spada v družino trav in ima rahlo oreškast okus. V kuhinji ga lahko uporabimo na mnogo načinov. Rižota iz prosa, kuhana na juhi, je primerna za pripravo narastkov in zelenjavnih polpetov. Če ga skuhamo z mlekom in sadjem, dobimo okusno sladko kašo. Proso je praktično za uporabo, saj ga pred kuhanjem ni treba namakati in se hitro skuha (ca. 10 minut). 


 

Ajda  

Ajda ni žito, čeprav ime morda to nakazuje. Ajda spada v družino dresnovk in vsebuje veliko mikrohranil in makrohranil.

Okusne jedi z ajdo 

Ajdova moka, zmešana z drugimi vrstami moke, je primerna za peko. S kalčki ajde lahko izboljšamo solate in juhe. Lahko jo uporabimo tudi za pripravo polpetov ali jo prepražimo in dodamo h kosmičem. Ajdovo moko lahko uporabimo za pripravo tradicionalnih ali sladkih jedi, kot so npr. bananin kruh in vaflji.

Soja  

Soja je stročnica, ki vsebuje vitamine, prehranske vlaknine, minerale in veliko rastlinskih beljakovin. Zanimivo je predvsem, koliko raznovrstnih izdelkov je narejenih iz soje. 

Naredimo tofu kar doma  

Eden najbolj znanih proizvodov iz soje je tofu. In kako nastane? Namočimo sojo, jo olupimo in skuhamo. Nato tekočino precedimo. Stisnjena tekočina je t.i. sojino mleko. Da se sesiri, dodamo sirilo nigari in kalcijev sulfat. Nastalo zmes stisnemo in nastane tofu. Komur se vse skupaj zdi prezapleteno, lahko tofu kupi. 

Sojina moka za peko  

Sojino moko lahko uporabljamo za peko, a jo moramo kombinirati z drugimi vrstami moke. Poleg tega jo lahko uporabimo tudi za zgostitev juh, omak, v narastkih in v enolončnicah. 

Kvinoja  

Kvinoja izvira iz Južne Amerike. Imenujemo jo tudi »zlato Inkov«. Spada v družino ščirovk. Vsebuje vseh devet esencialnih aminokislin in tako predstavlja dodaten vir beljakovin v prehrani. V primerjavi z žiti, ima kvinoja več kalcija, železa, vitamina E in magnezija. 

Priprava 

Kvinojo pripravljamo podobno kot riž. Oprano kuhamo v dvojni količini vode, da zavre, nato jo kuhamo ca. 10 minut na zmernem ognju. Posodo odstavimo in kuhano kvinojo pustimo stati 10 minut. Primerna je kot priloga, za juhe, narastke ali v kosmičih. Kvinojino moka pa lahko uporabljamo za peko kruha. 


 

Amarant 

Tudi amarant spada v družino ščirovk. Bogat je z beljakovinami, železom, magnezijem in kalcijem. 

Priprava 

Priprava je prav tako enostavna kot pri kvinoji. Amarant speremo pod tekočo vodo in ga kuhamo v dvojni količini vode. Ko zavre, ga kuhamo še ca. 25 minut na zmernem ognju. Amarant se uporablja kot priloga k najrazličnejšim jedem ali za polnjenje paprik in druge zelenjave.

Glutena prav tako ne vsebujejo:  

  • riž,
  • krompir,
  • fižol,
  • leča,
  • rožičeva moka,
  • agar agar (želirno sredstvo),
  • škrob tapioke.